luni, 2 ianuarie 2012

Stollen

De nu stiu cand tot vroiam sa fac stollen, am reusit sa fac dupa Craciun. Mi-au ramas ceva fructe uscate de la cozonaci, am primit si nuci, am adunat tot ce am avut si m-am apucat. Bine, n-am avut decat stafide, caise si nuci, n-am avut fructe rosii, nici macar ghimbir, insa ideea era sa vad ce si cum. Multa vreme cumparam stollen de la Kaufland, foarte buni, dar cred ca o sa-i fac cu mana mea de-acum incolo. 

Reteta e de la Lebovitz. Cum am mai zis, ai mei nu contin tot ce ar fi trebuit (sunt de proba). Nu am folosit faina de secara, care oricum nu e obligatorie, pentru ca am vrut sa manance toata lumea, nu place tuturor aroma. M-am speriat de atata unt la un moment dat, de fapt, si la framantat, si la imbalsamat. Am inceput cu starter-ul ala, n-am asteptat decat vreo 20 de minute dupa el, mi s-a parut inutil sa-l las o ora. Cat despre framantat, el descrie acolo foarte clar etapele si ordinea adaugarii ingredientelor, eu am inceput ca el, m-am lasat rapid, le-am pus pe toate impreuna si-am framantat pur si simplu. Am framantat ceva, pentru ca la atata grasime, e necesar. Apoi am facut cum zice el, am lasat la dospit cat o trebuit si restul. Faini mi-or iesit, zic eu, 4 cozonacei, nu s-or crapat la copt, totul in regula. N-am cantarit nici zaharul de final, nici untul. In orice caz, n-am folosit unt cat zice la reteta si aici o sa am grija sa ma corectez data viitoare, pentru ca intr-adevar e nevoie de mult unt ca sa obtii consistenta aia a miezului. Deci da, e enorm de mult unt in cozonacii astia. Dar, o data, de doua ori pe an, ne putem permite. 





Concluzia e ca nu-i nimic complicat, e ceva de asteptat insa. E un aluat ca oricare altul, doar ca are foarte putin lichid si o tona de unt. Cum ziceam, data viitoare, unt cat trebuie pentru uns si o sa fie si faina de secara, caci are rostul ei si cred totusi ca influenteaza aroma fara sa deranjeze. Plus ca e importanta pentru consistenta. Si, desigur, fructe si arome cat mai variate. 

Tre' sa cititi reteta ca sa inelegeti ce-am sporovait eu aici :). Si eventual sa faceti stollen. 

2 comentarii:

  1. nu stiu ce e,n-am mancat dar arata yummy.pupici

    RăspundețiȘtergere
  2. e foarte, foarte bun, asta daca-ti plac fructele uscate si nucile in prajituri. e un cozonacel care nu trebuie sa creasca prea tare si sa devina pufos, ci sa ramana mic, indesat ci compact :). cat e cald se pensuleaza cu unt topit din abundenta ca sa-l "insiropeze" bine, dupa aia se da prin zahar si se infoliaza in plastic si se incepe dupa 2 zile. rezista pastrat asa si mai bine de o saptamana, daca ne abtinem, desigur :) poate il gasesti de cumparat, eu is topita dupa stolleni! ai mei nu-s chiar ca originalii, ca n-am pensulat cu tot untul de rigoare si n-am folosit secara. dar sper ca va urma :)

    RăspundețiȘtergere