vineri, 19 noiembrie 2010

Primele paini

Daca tot am un aragaz ascultator, am inceput sa fac paine. Imi doresc sa devina un obicei, chiar daca partea cu framantatul e mai greuta si ia un pic de timp. In orice caz, e terapeutic, asta pot garanta. Si, de ce nu, e un sport in felul lui. Mie mi se potriveste deocamdata :). N-o sa repet retetele, ca sunt preluate, dau doar link-uri. Pana la urma sunt primele mele experimente cu paine si chiar nu-s in masura sa dau sfaturi, pot cel mult sa vin cu niste concluzii. Putine, momentan.  

Prima e o paine rapida, reteta de la Laura Adamache. Am urmat pasii descrisi de ea, doar ca inainte sa dau la copt n-am mai pensulat cu apa si n-am presarat faina. De nerabdare :). A avut miez dens si pufos, coaja subtire. A fost bine pentru prima incercare. 



A doua, de fapt a treia incercare, ca a doua n-am pozat-o. E paine cu faina de macinis integral Dobrogea, a cumparat-o colegul sa faca momeala pentru pesti mai in vara. E facuta din faina ramasa, reteta de pe ambalaj, adaptata la cantitate. E cat o chifla mai marisoara :).

Reteta de baza: 1 kg faina, 50 g drojdie, un praf de sare, 2 linguri miere, 500 ml apa calduta. Se amesteca separat drojdia cu mierea si cu putina apa calduta, se pune amestecul in recipientul cu faina si se framanta, turnand progresiv restul de apa ramasa. Aluatul obtinut se pune la dospit la loc cald, acoperit cu un prosop sau folie de plastic. Se ia din nou la framantat dupa o ora si se mai lasa 30 de minute in tava de copt acoperit, apoi se da la cuptor 40-45 de minute. E o paine aspra, am lasat-o putin prea mult la copt si-a avut o coaja foarte crocanta, dar ne-a placut. Miezul foarte consistent, e o paine foarte sanatoasa pe care am concluzionat ca am putea-o manca zilnic :).  




A treia e o paine facuta dupa cantitatile si metoda gasita la Easy Peasy, doar ca in loc de apa am pus lapte. Are coaja lucioasa, destul de subtire, crocanta. Miezul e cumva cozonacos, se simte aroma de lapte. Si e chiar pufos. Am framantat in prima etapa cam 15 minute, apoi inca 10. Nu stiu cum de am uitat sa pun sare, dar nu-i mare bai. O alta mica eroare: odata asezata in tava dupa a doua framantare, am acoperit-o cu folie de plastic. A crescut pana la folie si cand am vrut s-o inlatur, se lipise de paine. I s-a stricat putin fata, dar a fost ok.

Deocamdat atat cu facerea de paine. Mai incerc, se merita :).  


2 comentarii:

  1. FELICITARI!!!!

    Sunt foarte frumoase si sunt sigura foarte gustoase painile facute de tine! O minunatie! Bravo si pentru fotografii!

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc, oricum sunt mai bune decat cele de la magazin :), adica se simte diferenta.

    RăspundețiȘtergere